För att lägga tid på rätt saker i dina sociala medier som tar ditt företag framåt är det värdefullt att analysera dina sociala medier. För att få tillgång till den statistik du behöver för att göra detta behöver dina konton slås om till företagskonton. Med hjälp av att analysera statistiken får du fram viktiga insikter som vem du pratar med och vad dessa personer tycker om. Detta hjälper dig att skapa rätt innehåll utifrån din målsättning.

Vilka data är relevanta att undersöka i din analys?

  • Vilka dagar och tider får du mest likes och kommentarer
  • Vad för typ av innehåll ger mest engagemang med likes och kommentarer
  • Hur många klick får du på dina länkar och vilka av dessa är populärast
  • Ålder på dina följare
  • Vilka sociala medier fungerar bäst

Hur kan denna data från analysen hjälpa dig?

Genom att veta vad för typ av innehåll som ger mest engagemang så vet du vad du bör satsa på för att öka din räckvidd och stärka ditt varumärke. På detta sätt blir det lättare för dig att planera ditt innehåll. Du slipper också lägga tid på innehåll som du själv tror är intressant men som i själva verket inte engagerar.

Varför ska du veta ålder på dina följare?

Det intressanta med att veta ålder på dina följare är att ta reda på hur väl det stämmer överens med din tänkta målgrupp. Har du egentligen tänkt att nå en mycket yngre eller äldre målgrupp än vad utfallet visar? Då får du fundera på om du publicerar rätt innehåll och om tonaliteten i text och bild passar din målgrupp. Det kan också vara så att du har valt att satsa på helt fel social kanal och din tänkta målgrupp befinner sig i en helt annan digital kanal.

Vilka dagar och tider får du mest likes och kommentarer?

Genom att veta vilka dagar och tider du får mest likes och kommentarer får du en riktlinje för när du bör publicera ditt innehåll. Genom att välja rätt dag och tid med bäst engagemang har du större chans att nå ut till fler och få ännu större engagemang.

Hjälp med sociala medier

Behöver du hjälp med ditt företags sociala medier? Som social media manager hjälper jag dig som inte hinner med eller behöver hjälp med att komma igång med de sociala kanaler som passar ditt företag bäst.

Läs mer om vad jag kan hjälpa dig med som social media manager!

/Jenny – Mediaboost

Pin It on Pinterest

Share This