Jag vill säga att tiden är den största faktorn som är avgörande om det kan vara värt för dig att anlita någon för content writing. Är du egenföretagare och har få eller inga anställda så finns det massor att göra i ditt företag. Frågan är då om du har tid att skapa bra content eller om du hellre vill lägga den tiden på din huvudverksamhet som faktiskt drar in pengar.

Bra content writing med kvalitet

Hur vet du då att du hittar någon som kan bra content writing med kvalitet? Ska du nu ändå lägga pengar på att anlita någon för att skapa innehåll vill du säkerställa att du får värde för dina pengar.

Priset är ett bra första riktmärke att titta på. Det finns många content writers som tar väldigt lite betalt och kvaliteten på det som levereras varierar. Det finns riktiga guldkorn bland dessa men generellt sätt får du vara beredd på att du får texter som inte hjälper dig fram i bruset. För att veta om du får bra content writing för priset behöver du veta vad som ingår i uppdraget. Kan personen något om ämnet, görs det någon research eller handlar det bara om en översättning från en engelsk sida?

Vad bör ingå i ett uppdrag?

Content writing handlar om så mycket mer än att bara skapa en text. Vad som bör ingå i ett uppdrag kan content writers ha olika uppfattningar om. Det är viktigt att du som kund säkerställer att du får värde för det du betalar för. När jag skapar innehåll till mina kunder lägger jag stor omsorg på att få fram något som kunden blir nöjd över och som hjälper kunden framåt med sin digitala närvaro. Detta är vad som ingår i mina uppdrag:

  • Skaffa kunskap om ämnet genom research
  • Skissa fram en struktur på hur texten ska läggas upp
  • Ta fram rubriker som fångar läsaren och som rankar bra på Google
  • Skapa en lättläst text som är anpassad för målgruppen och som ökar chanserna att läsaren stannar kvar och genomför ett köp
  • Anpassa rubriker och text med de sökord som kunden önskar
  • Stavnings- och grammatikkontroll
  • Genomläsning av texten för att den ska flyta på bra vid läsning

Vad är content writing?

Content writing handlar om att skriva välgenomtänkta unika texter med relevant innehåll anpassade för digitala kanaler. En content writer har en tydlig strategi för att bygga upp textens struktur och för att välja rätt ord och tonalitet anpassade för målgruppen. Texten ska vara lättläst, fånga och behålla läsarnas intresse och locka till köp eller på annat sätt öka chanserna för att konvertera dem till kunder.

En textproducent som även har kunskap om sökmotoroptimering kan på ett smidigt och naturligt sätt väva in SEO i texten. Framgångsrik content writing med SEO handlar om att hitta en perfekt kombination av en användaranpassad och sökmotoroptimerad text.

Behöver du bra SEO content writing?

Behöver du frigöra tid till din huvudverksamhet och behöver bra SEO content writing? Läs mer om hur jag kan hjälpa dig med SEO text och se om jag är rätt person för dig och ditt företag!

/Jenny – Mediaboost


Jenny - Mediaboost

Jag jobbar som virtuell assistent, social media manager, SEO content writer, copywriter och digital marknadsföringskonsult. Hos mig får du läsa om tips och tricks för hur du ska synas bättre online och hur du lyckas med ditt företag online.

Pin It on Pinterest

Share This