Idag kämpar marknadsförare för att sticka ut i bruset. Imponerande nog är det hela 64% av alla marknadsförare som anlitar professionella B2B copywriters för att nå framgång. Men vad är hemligheten för att lyckas? Här får du värdefulla tips!

Vad är B2B copywriting egentligen?

Målet med B2B copywriting sträcker sig bortom att bara sälja. Det handlar om att bygga och stärka relationer mellan företag. Att skapa medvetenhet och minnesvärda kundupplevelser.

Att undvika det vanliga fokuset på egna produkter

Ett vanligt misstag är att dyka rakt in i en presentation av företagets produkter. Men det är värdet och lösningarna som fångar kundens intresse. Detaljerna får vänta.

Vad vill du ha / vad behöver du?

B2C copywriting handlar om att tillfredsställa ögonblickliga vill-ha-känslor. Men i B2B är det mer än så. Det handlar om att lösa verkliga problem över tid. Texten måste vara logisk, faktabaserad och övertygande på en personlig nivå.

7 effektiva strategier för B2B copywriting

1. Djupdykning i målgruppen

Du behöver ha förståelse för målgruppen. En djupanalys av deras utmaningar och motivation är grundläggande för framgång.

2. Enkelhet är nyckeln

Inom B2B copywriting är enkelhet inte bara viktigt, det är avgörande. Tydlighet, kortfattat och direkt träffsäkerhet är oumbärligt. Läsaren måste snabbt förstå hur ditt företag löser deras problem.

3. Kraften i berättande

Att omvandla torra fakta till engagerande storytelling är ett måste. Återberättelser av hur företagets tjänster tidigare har hjälpt andra klienter är kraftfullt och ökar trovärdigheten.

4. Undvik tekniska termer

Tekniskt språk för att imponera kan snarare förvirra än hjälpa. En balans mellan tydlighet och emotionell koppling är nyckeln, även inom den oftast mer formella B2B-tonaliteten.

5. Fokusera på värdet – inte produkten

Ett vanligt misstag är att överdrivet fokusera på företagets processer bakom produkterna eller tjänsterna. Kunden är mer intresserad av värdet som produkten eller tjänsten ger dem.

6. Kraftfulla rubriker som fängslar

Rubrikerna är det första och sista intrycket. De måste vara specifika och lockande utan att vara vilseledande. Personlighet, brådska och fokus på läsarens värde är nyckelfaktorer.

7. Övertyga med sociala bevis

Att påstå att man är bäst är en sak, men att bevisa det är en annan. Länka till studier eller kundcase för att stärka din trovärdighet och göra ditt budskap mer genuint.

B2B copywriting – Effektiv kommunikation genom tydlighet och värdefokus

B2B copywriting kan verka som en utmaning, men det är långt ifrån omöjligt. Identifiera målgruppen, håll rätt tonalitet och fokusera på att kommunicera värde i stället för att beskriva produkten. Var direkt och undvik onödigt krångel i dina texter.

Olika användningsområden

  • Landningssidor
  • Blogginlägg
  • Nyhetsbrev
  • E-post
  • Inlägg i sociala medier

Anlita en B2B copywriter

Anlita en erfaren B2B copywriter för att öka dina leads

Med 20+ års erfarenhet inom B2B copywriting, inom olika branscher, kan jag som copywriter hjälpa dig att öka antalet leads.

 

Behöver du hjälp med B2B copywriting?

Kontakta mig


Jenny Månsson - Mediaboost

Jag jobbar som copywriter, content writer och SEO skribent i Hässleholm, Kristianstad och digitalt på distans. Jag hjälper små till stora företag att nå fler kunder och öka försäljningen genom sökordsoptimering och copywriting. Med olika insatser stärker jag ditt varumärke och hjälper ditt företag att synas bättre online.

Pin It on Pinterest