Vad är egentligen copywriting?

Copywriting, ofta bara kallat copy, är ett begrepp som kan verka förvirrande för många. Men vad innebär det egentligen?

I korthet handlar copywriting om att använda skrivna ord för att väcka intresse men också för att få någon att agera. Det kan innebära att övertyga potentiella kunder att köpa en produkt, att boka, eller att läsa vidare på en hemsida.

Med andra ord är det alla de ord du använder för att kommunicera ditt företags budskap.

Din röst, din personlighet

Copywriting innebär inte bara ord. Det handlar om att skapa en röst och personlighet för ditt varumärke. Tillsammans med bilder bidrar copy till att bygga ett starkt varumärke som omvandlar besökare till betalande kunder.

En genomtänkt copy bör återspegla ditt varumärkes unika röst. Ett av de bästa beröm en copywriter kan få är när någon säger: ”Du har verkligen fångat det jag vill säga och det låter precis så som jag själv skulle uttrycka mig.”

För att skapa effektiv copy på din hemsida bör du:

  • Beskriva dina kunders stora problem och erbjuda lösningar.
  • Ge dina kunder en känsla om vem du är som person.
  • Visa att du förstår dina kunders behov.
  • Berätta din historia.
  • Se till att din copy är sökordsoptimerad för att synas på Google.
  • Leda dina kunder genom hemsidan, från start till att ta action till ett köp, beställning, eller något annat.

Ta hjälp av en copywriter

Du använder ord varje dag i ditt företagande – texter på din hemsida, i blogginlägg, e-post, sociala medier och mycket mer. Därför är det viktigt att ta fram ditt varumärkes personliga röst och att du lär dig skriva bättre copy som en del av ditt företagande.

Har du svårt för att skriva, svårt att formulera dina ord och tankar till en vettig och bra text? Då kan du ta hjälp genom att anlita en copywriter. Jag hjälper dig med att både skriva och justera din copy samt att säkerställa att ditt varumärke alltid känns autentiskt och sammanhängande.

Sammanfattning

Copywriting är konsten att använda skrivna ord för att kommunicera ditt varumärkes budskap och övertyga potentiella kunder att agera. Det handlar om att skapa en röst och personlighet för ditt varumärke samt att det alltid är konsekvent och engagerande. Allt för att leda fram till ökad försäljning och fler nöjda kunder.

Så varför inte ta steget och ta hjälp av en copywriter idag?


Jenny Månsson - Copywriter, skribent & SEO-konsult

Jag är ägare av Mediaboost och har arbetat flera år inom branschen med 25+ års erfarenhet inom copywriting och SEO. Jag hjälper alltifrån småföretag till stora företag att nå fler kunder och öka försäljningen. Med olika insatser som copywriter, skribent och SEO-konsult stärker jag ditt varumärke och hjälper dig synas bättre online.
Rulla till toppen