Bra produkttexter kan både öka din försäljning och ge bättre placering på Google, vilket i sin tur kan ge ännu fler kunder. Oavsett om du driver en liten webbutik eller en stor e-handel bör du satsa på välskrivna produkttexter. Få tips på vad du ska tänka på när du skriver en produkttext!
Varför det är viktigt med bra unika texter
För att fånga kunden krävs det mer än bra priser och snabba leveranstider. En välskriven produkttext ger svar på kundens frågor och funderingar kring produkten och hjälper till att fatta ett beslut för att köpa. Produktbeskrivningen behöver med andra ord väcka kundens intresse för produkten.
Unika produkttexter kan dessutom förbättra positionen i sökresultatet på Google och på så sätt locka fler kunder.
Tips för att skriva en bra produktbeskrivning
Börja med att fundera på hur du vill att din webbutik ska upplevas av besökaren. Vill du förmedla ett mer formellt intryck eller vara mer personlig? Språket du väljer att använda måste hålla samma känsla för alla texter. Bestäm därför vilken tonalitet du ska ha innan du börjar skriva. Här är det viktigt att ha koll på målgruppen innan du börjar.
Vad ska du då tänka på för att skriva bra produkttexter som lockar till köp?
1. Skriv tydligt och enkelt
Ingen orkar läsa en lång produkttext. Satsa på att skriva en enkel och lättöverskådlig text som är lätt att ta till sig. Undvik långa meningar och gör styckesindelningar samt listor för att göra texten luftig.
2. Informativ text som fokuserar på fördelarna
Texten behöver ha med all information som kunden behöver för att ta ett beslut om ett köp. Fokusera på fördelarna med produkten med vad kunden vinner på att köpa den. Koppla gärna till känslor och upplevelser som kunden får.
3. SEO-anpassa dina produktbeskrivningar
Texten ska också fungera bra för Googles algoritmer. Produktbeskrivningarna behöver vara SEO-anpassade genom att använda utvalda sökord, sökfraser och relaterade sökord. Fokusera på ett primärt sökord och några sekundära.
Använd sökorden i rubriker, brödtext, metabeskrivning och alt-taggar, men var sparsam och överdriv inte.
4. Call to action
Glöm inte en av de viktigaste delarna, en call to action. Troligtvis är målet att få kunden att köpa produkten. Använd därför tydliga call to action-knappar i webbutiken.
Behöver du hjälp med att skriva produkttexter?
Ta hjälp av mig som erfaren copywriter när du vill få produkttexter som ökar försäljningen.