Marknadsföring på Google

Behöver du hjälp med marknadsföring på Google? Få hjälp av mig med både sökmotoroptimering och digital annonsering med annonstexter och kampanjuppsättning för att få rätt kunder som konverterar för en lägre klickkostnad.

Jag hjälper allt från små till stora företag med marknadsföring och digital närvaro.

Få fler kunder med marknadsföring på Google

Sökmotoroptimering (SEO & SEM)

Marknadsför ditt företag på Google med bra sökmotoroptimering både på befintligt innehåll och genom ny content. Att optimera webbplatsen och e-handeln för att hamna högre i sökresultaten är den bästa marknadsföringen med långvarig effekt. Det är också det billigaste sättet att marknadsföra sig på.

Google Ads/AdWords annonsering

För att lite snabbare få kunder innan sökmotoroptimeringen fått full kraft är det bra att marknadsföra dig genom att annonsera med Google Ads. Digital annonsering är också alltid ett bra komplement till ett löpande arbete med SEO.

Google My Business

Ett annat smart sätt att synas oavsett om du erbjuder något lokalt eller på distans är gratistjänsten Google My Business som förkortas GMB. Det är ytterligare ett bra sätt som du kan marknadsföra ditt företag på.

Genom att fylla i din företagsprofil så detaljerat som möjligt hittar kunder dig via sökning på ditt företagsnamn, viktiga ord om dina produkter och tjänster samt andra viktiga sökord du använder i din profil. En informationsruta med ditt företag brukar då synas till höger om sökresultatet om du tittar via en datorskärm. Om du vid vissa sökningar ser en Google Maps-karta med olika företag i en lista bland sökresultatet så kan även ditt företag hamna där med hjälp av Google My Business.

Behöver jag verkligen både digital annonsering och SEO?

Jag brukar säga att det finns tre sökbeteenden för de som söker på Google som du behöver ta hänsyn till när du avgör vad du behöver för marknadsföring.

  • En del som söker klickar på första bästa resultat. Det brukar ganska ofta vara en Google text- eller shoppingannons.
  • Det finns också en del som vägrar klicka på annonser och istället väljer första bästa organiska sökresultat.
  • Den tredje skaran är de som tittar igenom sökresultatet och väljer det som verkar mest relevant.

Därför kompletterar dessa metoder varandra för att du inte ska missa några kunder utifrån deras sökbeteende.

Detta innebär också att det inte alltid är viktigt att hamna på första position i sökresultatet om det nu är svårt på grund av mycket hög konkurrens. Plats 1-3 ger allra mest klick och trafik till din webbplats och därefter sjunker antalet per placering.

Vid svår konkurrens bör du åtminstone satsa på första sidan då alltför få bläddrar sig vidare till andra sidan om nu inte de flesta resultat visar sig vara ganska irrelevanta eller att besökaren av någon annan anledning inte är nöjd med vad som erbjuds eller presenteras på konkurrenternas webbplats.

Behöver du hjälp med marknadsföring på Google?

Vill du veta mer om hur jag kan hjälpa dig med marknadsföring på Google? Kontakta mig om du behöver hjälp! Jag tar uppdrag på distans och lokalt i Hässleholm och Kristianstad.

Pin It on Pinterest