Att jobba som virtuell assistent är perfekt för den som har drivkraft och vill jobba med ett eget företag. De allra vanligaste arbetsuppgifterna som virtuell assistent är inom administration och ekonomi men allt fler varianter sticker upp. Det är bara fantasin som sätter gränser och man kan säga att du kan jobba med allt som går att outsourca från ett företag.

Vad är en virtuell assistent?

Enkelt uttryckt är en virtuell assistent (eller VA) en egenföretagare som jobbar på distans med administrativt, tekniskt eller kreativt stöd åt andra företag eller entreprenörer.

De allra vanligaste arbetsuppgifterna är inom administration och ekonomi men du kan jobba med i princip vad som helst som går att outsourca. Vad sägs om projektledning, affärsutveckling, grafisk design eller sociala medier?

Med bra drivkraft, bra kommunikationsförmåga och som en teamplayer kan du som virtuell assistent vara en viktig pusselbit i att hjälpa andra företag till riktigt bra utveckling med en god tillväxt.

Varför vill man jobba som virtuell assistent?

Den största anledningen till att vi som jobbar som virtuella assistenter har valt detta som yrke är att vi älskar friheten.

Friheten att kunna jobba varifrån vi vill, platsoberoende. Vi kan välja att jobba hemifrån, från ett internetcafé eller ute hos en av våra kunder om vi har någon lokal uppdragsgivare.

Beroende på vilka arbetsuppgifter vi har kan vi i ganska stor grad bestämma våra egna arbetstider. Som förälder är det en stor fördel att både kunna välja vart jag vill jobba och när. Det är så mycket som ska pusslas ihop i vardagen särskilt om man har familj.

Det är också en frihet att själv välja hur arbetslivet ska se ut genom att erbjuda ditt eget unika utbud av tjänster och variationen av att jobba med flera olika uppdragsgivare.

Virtuella assistenter i Sverige

Yrket som virtuell assistent är på väg att bli både mer känt och mer populärt i Sverige. Speciellt i denna tid då det är mycket fokus på gigjobb och giggare.

Att börja jobba som virtuell assistent

Oavsett vilka skäl du har för att börja jobba som virtuell assistent så är startkostnaderna mycket små. Du behöver en dator, en telefon och eventuella programvaror för dina arbetsuppgifter.

Du kan också starta lite smått och sakta bygga upp din verksamhet samtidigt som du är anställd. Fast då är det viktigt att du kontrollerar med din arbetsgivare att du får ha en bisyssla.

Behöver du hjälp av en virtuell assistent?

Har du funderat på att outsourca någon del i din verksamhet och få lite avlastning? Läs om hur jag kan hjälpa dig som virtuell assistent!

/Jenny – Mediaboost 🌸


Jenny - Mediaboost

Jag jobbar som virtuell assistent, social media manager, SEO content writer, copywriter och digital marknadsföringskonsult. Hos mig får du läsa om tips och tricks för hur du ska synas bättre online och hur du lyckas med ditt företag online.

Pin It on Pinterest

Share This