Öka trafiken och få fler kunder – Få kunderna att hitta dig

Det finns olika sätt att öka trafiken till sin hemsida, e-handel eller webbplats. För att du ska få fler kunder och få fart på försäljningen krävs det dock att du får rätt trafik. Det finns flera sätt att få kunderna att hitta dig istället för att du hittar nya kunder.

Att börja med analyser är en bra strategi för att hitta var bristerna och förbättringspotentialen finns. Har du liten budget gäller det också att analysera var tiden och investering ska läggas i första hand för att få största effekt och bäst resultat av minsta möjliga insats.

Här presenterar jag en kort sammanfattning med ett antal olika tjänster för hur jag kan hjälpa dig att öka och driva rätt trafik till din webbplats. Efter sammanfattningen kan du läsa mer om vad varje del kan innehålla.

✔️ Trafikanalys – Var trafiken kommer ifrån och vad nästa steg är för att öka rätt trafik.
✔️ Sökordsanalys – Vilka sökord du bör satsa på för att synas bättre online.
✔️ Sökordsplaceringar – Vilka placeringar du har idag på Google för orden från sökordslistan och vilka av dessa sökord som ger mest effekt i ökad trafik att börja jobba med. Detta är också något du kan prenumerera på löpande.
✔️ SEO-analys – Vad som behöver sökmotoroptimeras för bättre synlighet.
✔️ Sökmotoroptimering – Optimering av befintligt innehåll för bättre positionering i sökresultatet. Efter en initial optimering behövs löpande optimering göras för att klättra ytterligare och för att behålla platserna när konkurrenterna optimerar sina webbplatser.
✔️ Optimering och kärlek till webbsidornas titlar och beskrivningar. Handen på hjärtat, har du koll på hur dina produkter och tjänster presenteras i Googles sökresultat?
✔️ Google Ads – Annonsering på Google för att snabbare få besökare om det tar tid att få bra positioner i sökresultatet vid hög konkurrens.
✔️ Google My Business – Optimering av ditt konto på Google My Business.
✔️ Sociala medier – Optimering av dina sociala medier.

Tjänster för att öka trafiken

Trafikanalys

Jag analyserar din webbplats i Google Analytics och du får rådgivning med en åtgärdsplan över vilka förändringar du kan göra för att locka in rätt kunder till din hemsida, e-handel eller webbplats. Du behöver ha Google Analytics installerad för att den ska innehålla statistik.

Sökordsanalys

Vad söker kunderna egentligen på och vilka ord är egentligen viktiga för din verksamhet? Med hjälp av att analysera din webbplats i Google Search Console och utifrån det använda Googles sökordsplanerare tar jag fram en relevant sökordslista. Här tittar jag även på konkurrenterna.

Sökordslistan används som grund till texterna på din hemsida och i din e-handel för att positionera dig bättre i Googles sökresultat. Samma ord är bra att använda i dina övriga digitala kanaler som Google My Business, sociala medier och andra ställen där du syns. Du behöver ha Google Search Console installerad för att den ska innehålla de sökfraser dina besökare har använt för att komma till din webbplats.

Sökordsplaceringar

En kontroll på vilka placeringar du har idag på Google utifrån din sökordslista. Du får rådgivning kring vilka av dessa sökord du primärt ska börja jobba med för att få bäst effekt med ökad trafik.

SEO-analys

En analys av din e-handel eller webbplats utförs för att kontrollera vad som finns på plats och vad som saknas för bättre positioner i sökresultatet på Google. En åtgärdslista med prioriteringsförslag tas fram med det som behöver optimeras för bättre synlighet och rankning.

Sökmotoroptimering

Jag går igenom och optimerar befintligt innehåll utifrån det som har behov av optimering samt med utgångspunkt från din sökordslista. Sökordsoptimering genomförs på rubriker, löpande text och bildbeskrivningar (alt attribut) samt optimering av metatexter (meta titles, meta descriptions), det vill säga de texter som visas i sökresultaten.

Tid läggs även på att optimera det tekniska, strukturen, internlänkning med mera. Externt länkbygge genom att placera dina länkar på andras webbplatser ingår inte.

Optimering och kärlek till webbsidornas titlar och beskrivningar

Något jag ofta ser är att det inte läggs kärlek och optimering på webbsidornas titlar och beskrivningar i Googles sökresultat. Meta titles och meta descriptions behöver både innehålla dina viktigaste sökord men även inspirera besökarna att klicka på just din webbsida istället för att bläddra vidare till nästa resultat.

Har du position 1-3 men har en jättetråkig titel och beskrivning är det ingen som klickar in sig på din webbsida. Har du e-handel är det ett big no för att använda leverantörernas egna texter på produkttexter och att kopiera in detta på produktsidans titel och beskrivning. Dels premierar Google unikt innehåll och dels behöver du sticka ut från mängden och locka kunder.

Egentligen påverkas inte din position direkt av titeln och beskrivningen men indirekt får du bättre positioner ju fler som klickar in sig på din webbsida istället för att bläddra förbi genom att Google beräknar CTR – click through rate (klick / exponeringar = CTR).

Google Ads

Att annonsera på Google ger snabbare besökare om det tar tid att få bra positioner i sökresultatet vid hög konkurrens.

Även om du har bra positioner är det bra att kombinera både sökoptimering och Google Ads eftersom det finns tre sökbeteenden. En del klickar på första bästa vilket ofta är en Google Shopping annons eller vanlig annons. En del vägrar klicka på annonser och tar första bästa organiska sökresultatet. Den tredje varianten skummar igenom de första resultaten och tar den som verkar mest relevant oavsett om det är en annons eller organiskt sökresultat.

Google My Business

Google My Business (GMB) är en gratistjänst som ger dig bättre synlighet i Googles sökresultat. Vid sökning på ditt företag och dina produkter eller tjänster kan ditt GMB synas till höger om sökresultatet. Du visas även i de kartvisningar med listade företag som visas ibland i sökresultatet.

På ditt GMB kan vi få in viktiga sökord och orter på rätt ställen för att just ditt företag ska synas så ofta som möjligt. En genomgång av dina inställningar genomförs också så att allt är rätt uppsatt.

Sociala medier

Även i din presentation på dina sociala medier är det viktigt att använda dina viktigaste sökord och orter på rätt ställen. En genomgång av dina inställningar genomförs också så att allt är rätt uppsatt.

Kontakta mig

Kontakta mig när du behöver hjälp med att öka trafiken!

Pin It on Pinterest