Driver du en webbutik eller en stor e-handelssajt och vill få fler kunder? Då ska du satsa på välskrivna produkttexter. Förutom att det kommer att öka din försäljning ger det också bättre placering på Google. Få tips på vad du ska tänka på när du skriver en produkttext!

Varför det är viktigt med produkttexter

För att fånga kunden krävs det mer än bra priser och snabba leveranstider. En välskriven produkttext ger svar på kundens frågor och funderingar kring produkten och hjälper till att fatta ett beslut för att köpa. Produktbeskrivningen behöver med andra ord väcka kundens intresse för produkten. Dessutom texten förbättra positionen i sökresultatet på Google och på så sätt locka fler kunder till din webbutik.

Innan du börjar skriva

Börja med att fundera på hur du vill att din webbutik ska upplevas av besökaren. Vill du förmedla ett mer formellt intryck eller vara mer personlig? Språket du väljer att använda i texterna måste hålla samma känsla för alla texter. Bestäm därför vilken tonalitet texterna ska ha innan du börjar skriva. Här är det viktigt att ha koll på målgruppen innan du börjar.

Vad ska du då tänka på för att skriva bra produkttexter som lockar till köp? Mina bästa tips:

Tips för att skriva en bra produkttext

1. Skriv tydligt och enkelt

Ingen orkar läsa en lång text. Satsa på att skriva en enkel och lättöverskådlig text som är lätt att ta till sig. Undvik att skriva för långa meningar och gör gärna styckesindelningar och listor som gör texten luftig.

2. Informativ text som fokuserar på fördelarna

Texten behöver ha med all information som kunden behöver för att ta ett beslut om ett köp. Fokusera på fördelarna med produkten med vad kunden vinner på att köpa just den här produkten. Koppla gärna till känslor och upplevelser som kunden får.

3. SEO-anpassa dina produkttexter

Texten ska också fungera bra för Googles algoritmer. Texterna behöver vara SEO-anpassade genom att använda utvalda sökord, sökfraser och relaterade sökord. Fokusera på ett primärt sökord och några sekundära. Använd sökorden i rubriker, brödtext, metabeskrivning och alt-taggar, men var sparsam och överdriv inte.

4. Call to action

Glöm inte en av de viktigaste delarna, en call to action. Troligtvis är målet att få kunden att köpa produkten. Använd därför tydliga call to action-knappar i webbutiken.

Behöver du hjälp att skriva produkttexter? Ta hjälp av en erfaren copywriter som skriver bra produkttexter som ökar din försäljning. Kontakta mig redan idag!

Behöver du hjälp med att skriva produkttexter?

Kontakta mig


Jenny Månsson - Mediaboost

Jag jobbar som copywriter, content writer, SEO-skribent och SEO-konsult i Hässleholm, Kristianstad och digitalt på distans. Jag hjälper små till stora företag att lyckas online med bättre synlighet, att nå fler kunder och öka försäljningen genom sökordsoptimering, copywriting och content writing. Med olika insatser stärker jag ditt varumärke och hjälper ditt företag att synas bättre online.

Pin It on Pinterest