Under semestertider är det naturligt för många företag att minska sin aktivitet i sociala medier. Är du egenföretagare eller ha få anställda vill du såklart ha semester i sommar och kunna vara ledig. Känner du dig frestad att dra ner på antalet inlägg och inte posta lika ofta så tänk över det ett varv till.

Du har stora möjligheter att smart dra nytta av den mindre konkurrensen!

Jobba smart med dina sociala medier i sommar

Om du har ett B2B företag kan jag hålla med om att det kan vara bra att minska aktiviteten. Men inte om ditt företag vänder sig till privatpersoner. Oavsett om du befinner dig på stranden, i sommarstugan, på fest eller i stort sett var som helst så slutar du inte använda sociala medier när du är ledig. Tvärtom, nu finns det ännu mer tid att läsa och kommentera i de olika sociala kanalerna!

När andra företag har låg aktivitet på sociala medier finns det alltså gott om utrymme för den som vill synas i flödet. Passa därför på att dra fördel av detta och jobba smart med dina digitala kanaler i sommar.

Men företagarna är ju också privatpersoner med mer tid för sociala medier? Jo så är det men, förhoppningsvis, har de förstått det viktiga med att verkligen vara lediga. I så fall är de mer mentalt inställda på att läsa och kommentera utifrån personligt intresse. Det kan innebära att de inte är lika alerta på att ta del av bra erbjudande för företaget.

1. Schemalägg innehåll till dina sociala kanaler

Skapa innehåll för hela semesterperioden i god tid före semestern eller så snart du kan. Använd ett bra publiceringsverktyg för att schemalägga allt innehåll i samtliga sociala kanaler. Bra verktyg för schemaläggning är Later, Hootsuite eller Buffer. Dessa tre verktyg finns alla i gratisversioner och betalda versioner till lågt pris.

Med en betald version kan du automatiskt publicera när de tidsinställda inläggen är redo att publiceras. Gratisversionerna ger dig en notis i mobilen om att det är dags att publicera. Därefter måste du aktivt klicka för publicering. Själv använder jag Later som publiceringsverktyg och är mycket nöjd med den tjänsten.

2. Återvinn ditt innehåll

Har du svårt att komma på vad du ska publicera? Återvinn ditt innehåll!

  • Använd ett tidigare inlägg som grundmaterial åt ett nytt
  • Ändra rubriksättning
  • Använd en ny bild
  • Ge innehållet en ny vinkel
  • Fräscha upp ett faktainlägg med nya fakta eller ny statistik
  • Hitta 3 tidigare inlägg som relaterar till varandra och tipsa om dessa i ett nytt

3. Relatera till sommaren i dina sociala medier

Fundera hur dina tjänster eller produkter kan relatera till sommaren i dina sociala medier. Gå igenom vardagliga sommaraktiviteter olika evenemang och miljöer.

  • Kan dina följare använda dem på något särskilt sätt på sommaren?
  • Ska de hanteras på något särskilt sätt under den varma perioden?
  • Presentera dem i en somrig oväntad miljö
  • Skapa en sommarhälsning
  • Berätta om ändrade öppettider och när det är semesterstängt

4. Svara på kommentarer

Dina följare har ofta förståelse för att det kan ta längre tid att få svar på kommentarer under semestern. Men eftersom de sociala kanalerna handlar om relationen till dina följare så är det viktigt att ha koll på dessa kanaler. Se till att du eller någon annan har koll och kan svara på kommentarer minst en gång i veckan och helst varje dag.

5. Hyr in en social media manager under semestern

Har du inte själv tid att fixa allt inför semestern så hyr in en social media manager. Låt någon annan planera, producera och publicera ditt innehåll. Förbeställ allt innehåll eller hyr in någon som löpande sköter produktionen och svarar på kommentarer när du är ledig på din semester.

Behöver du hjälp med bra innehåll till dina sociala medier? Hör av dig till hej@media-boost.se eller boka ett telefonmöte!

/Jenny – Mediaboost

Pin It on Pinterest

Share This