Hjälp med sökordsoptimering

Vill du få bättre position i sökresultaten på Google och dessutom få fler konverteringar med sökordsoptimering? Då kan du få hjälp av mig som SEO-copywriter och SEO-konsult att sökordsoptimera.

Öka din synlighet i sökresultaten!

Plats på förstasidan i sökresultatet på Google är avgörande

Varje år visar statistik att de flesta som söker efter något på Google väljer en av de webbplatserna som finns på första sidan i sökresultatet, det vill säga bland de tio första webbplatserna i träfflistan. Det är inte kritiskt att hamna på allra första plats men att vara bland de tre första ger betydligt mer trafik än övriga platser. En relativt hög trafik kan du även få från plats 4 och 5 men därefter avtar siffrorna kraftigt.

Det är väldigt få som bläddrar vidare till sida två för sökresultatet och därför är det viktigt att synas på förstasidan och att dessutom ha skrivit en riktigt bra titel och beskrivning, meta title och meta description, så att de som söker väljer din webbsida istället för konkurrenternas. Innan besökarna väljer att klicka sig vidare brukar de flesta först skumma igenom de översta träffarna.

Vad är sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är egentligen ett annat ord för SEO – sökmotoroptimering. Genom att optimera din webbplats för rätt sökord och relevant innehåll har du större möjligheter att hamna högre i sökresultatet och kan på så sätt få fler besökare, mer trafik.

Sökordsanalys

För att lyckas bra med optimeringen behöver man först ta fram viktiga nyckelord, dvs sökord som dina kunder söker på i syfte att köpa dina produkter eller tjänster. Det görs med en sökordsanalys utifrån din webbplats, bransch och konkurrenter för att kunna välja rätt sökord utifrån sökvolym och konkurrens.

Varför ska du lägga tid och pengar på att sökordsoptimera?

Genom att sökordsoptimera når du lättare en målgrupp som redan har ett stort intresse för dina typer av produkter eller tjänster än vad du gör med många andra sorters marknadsföring. Målgruppen har redan tagit de första stegen i köpprocessen och är nu eller snart redo att köpa. Samma sak gäller för annonsering på Google vilket är bra att ha som komplement.

Behöver du hjälp med sökordsoptimering?

Kontakta mig för hjälp med sökordsoptimering eller läs mer om hur jag kan hjälpa dig med sökmotoroptimering för mer trafik och copywriting för bättre konverteringar.

Viktiga verktyg att börja med

Så fort du startat din webbplats är det viktig att komma igång med de två verktygen Google Analytics och Google Search Console för att börja mäta din trafik och vad dina besökare gör på din webbplats.

Även om du inte själv vet hur du ska tolka dessa data behöver din marknadsförare använda detta som grund för att optimera din webbplats för att kunna ge dig bättre framgång med din sökordsoptimering.

Pin It on Pinterest