Ja, vad kostar marknadsföring? Allt beror på vilken slags marknadsföring du behöver hjälp med, hur avancerad den ska vara, i vilken omfattning och hur förutsättningarna ser ut hos dig utifrån budget och vad som redan är förberett.

Vad är kostnaden för olika marknadsföringsinsatser?

Annonsering med Google Ads eller sociala medier som Facebook och Instagram

Om vi tittar på hur det ser ut att välja att annonsera med Google Ads eller via sociala medier som Facebook eller Instagram kan kostnaden bli ganska låg, om du gör det rätt. Är konkurrensen stor inom din bransch får du räkna med att klick på annonser via Google kan kosta ganska mycket. Att driva trafik från Facebook eller Instagram brukar för de flesta inte kosta så mycket men tyvärr blir det ofta fel trafik.

Många betalar för att visa annonser för alla möjliga personer som skulle kunna vara intresserade men det leder väldigt sällan till bra resultat vad gäller konvertering. Både vad gäller Google Ads och sociala medier blir det ganska lätt fel trafik om man inte vet alla detaljer kring hur man egentligen ska göra.

Posta inlägg på sociala medier

Det här alternativet kostar ingenting mer än din tid, men du måste lägga ganska mycket tid och det gäller att du är intresserad av att hålla till i sociala medier.

Du kommer att synas för potentiella kunder men även här gäller det att göra det rätt för att det ska ge resultat. Det går tyvärr inte att bara posta reklam, för dina besökare och följare tröttnar snabbt eftersom allt med sociala medier handlar om att skapa relationer och läsa intressant innehåll.

Bjud på personliga inlägg, utbilda, underhåll och ge värdefullt innehåll 80% av inläggen med max 20% reklam. Bjud in till interaktion genom att ställa genuina frågor som dina besökare lockas att svara på. Kommentera tillbaka och gå in på andras konton för att kommentera.

Sökoptimering av din hemsida eller e-handel

Det här är den metod som jag förespråkar allra mest. Genom att sökoptimera din hemsida eller e-handel så att företaget syns på de sökord som dina kunder faktiskt söker på med intentionen av att köpa är det som kommer att ge dig bäst relevant trafik som kan leda till konverteringar.

Kostnaden du investerar i optimering kommer inte att ge dig resultat på en gång. Optimering är ett långsiktigt arbete och Google kan ta ganska lång tid på sig att ge dig nya bättre placeringar i sökresultatet. När du väl har hamnat högt upp i sökresultatet på dina viktigaste sökord krävs det inte lika mycket arbete för att hålla sig kvar men lite insatser behövs eftersom även dina konkurrenter optimerar sina webbplatser.

Snabba resultat kostar mer i längden än långsiktiga resultat

Att få snabba resultat med annonsering kan vara bra för att börja få in intäkter men att bara satsa på detta kommer att kosta mer i längden. Så fort du slutar annonserar tappar du i princip all trafik och får därmed ingen försäljning, om du inte lyckats bygga upp trogna kunder som kommer tillbaka.

Jag brukar oftast rekommendera mina kunder att satsa främst på sökoptimering men också att kombinera det med Google Ads. Det kan tyckas onödigt att betala för att annonsera om du visas högst upp i det organiska sökresultatet men då missar du en av tre söktyper på Google. Det är den söktyp som alltid klickar på första möjliga länk i sökresultatet oavsett om det är en annons eller organiskt resultat.

Marknadsföring är en investering

Titta inte bara på timpris utan räkna på hur mycket tid du sparar på att låta någon professionell expert hantera arbetet. Använd den tiden till att sälja och faktiskt dra in pengar i stället. Det blir därför en investering i stället för en kostnad och själva marknadsföringen i sig hjälper dig ytterligare att få ökade intäkter.

Lägre kostnad att anlita hjälp än att anställa

Hos mig hittar du rimliga priser som du har råd med. Att anlita mig som konsult och som din marknadsavdelning blir en betydligt lägre kostnad än att anställa någon eller att du gör arbetet själv.

Se aktuella priser för digital marknadsföring här.

 


Jenny - Mediaboost

Jag jobbar som copywriter och SEO-konsult i Kristianstad, Hässleholm och digitalt på distans. Jag hjälper små till stora företag att lyckas online med bättre synlighet, att nå fler kunder och öka försäljningen genom sökmotoroptimering och copywriting. Med olika insatser stärker jag ditt varumärke och hjälper ditt företag att synas bättre online.

Omdömen Google My Business

Carmen Elfgren
Carmen Elfgren
2021-01-20
Verifierad
Tillgänglig och ger mycket stöd samt en god grund att stå på. Väldigt duktig på att återkoppla och bemöta ens synpunkter. Rekommenderas varmt!
Vitero AB
Vitero AB
2021-01-15
Verifierad
Väldigt nöjda med det samarbete vi har med Jenny.
Tina Pascotto
Tina Pascotto
2021-01-03
Verifierad
"Jag har anlitat Jenny Månsson och Mediaboost för såväl bearbetning av texter men även konsultation av digital marknadsföring. Jag har verkligen uppskattat samarbetet med Jenny då hon är snabb på att återkoppla och leverera. Hon är professionell och har varit ett värdefullt bollplank för mig. Jag kan starkt rekommendera Jenny och Mediaboost!"
Pervz
Pervz
2020-05-31
Verifierad
Jag behövde hjälp med sökmotoroptimering och rådgivning kring digital marknadsföring varför jag kontaktade Jenny. Mycket nöjd med samarbetet. Hon var snabb, professionel, trevlig och punktlig. Rekommenderas starkt!

Pin It on Pinterest